Teraz jest 30 cze 2022, o 08:26

Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Tu organizujemy oraz relacjonujemy spotkania użytkowników oraz nasze wypady na dwóch kółkach i nie tylko
Avatar użytkownika
 
Posty: 830
Dołączył(a): 26 lut 2016, o 11:53
Galeria: Przesłane zdjęcia

Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez Henryk Kwinto » 23 sie 2017, o 19:49

W dniu dzisiejszym odwiedziłem miejsce w którym o godz. 18.35 w dniu 16.11.1990 roku zginął por. pil Andrzej Seroka (ur.23.01.1962). Podczas lotu w NTWA (Noc Trudne Warunki Atmosferyczne) na przechwycenie celu lecącego w chmurach i imitację odpalenia pocisku rakietowego prawdopodobnie nastąpiła utrata orientacji przestrzennej i pilot zamiast wyprowadzić samolot MiG-21 BiS z naborem wysokości od celu wprowadzony on został w nurkowanie (był w plecowym locie). Takie loty były bardzo trudne, ponieważ w MiG-21 nie było HUD, stacja radiolokacyjna RP22 była w centralnej części tablicy przyrządów z prawej strony, a sztuczny horyzont AGD z lewej strony. Trzeba było mieć podzielną uwagę, i wzrok musiał „skakać” z AGD na stację i z powrotem. A jeszcze przechwycenie celu na stacji, „obramowanie” i przy spełnionych warunkach imitacja odpalenia pocisku. Musiała być odpowiednia prędkość min. 0,8 Macha, co odpowiadało przy ziemi ok. 1000km/h. Tak więc Panowie wyobraźcie sobie jak kilka ton wchodzi prawie pionowo w ziemię przy takiej prędkości. To były bardzo trudne loty, w chmurach burzowych, a na stacji radiolokacyjnej w takich warunkach było bardzo ciężko zobaczyć cel (kiedyś przy piwku może porozmawiamy nt. więcej szczegółów). Współrzędne miejsca katastrofy 54.067619 16.555399
Tu zdjęcie jak miejsce wyglądało po zdarzeniu zdjęcie ze strony http://www.rosnowo.pl/n-pomnik-mostowo.html :
Obrazek

Aktualnie jest pomnik:
Obrazek Obrazek

Tak wygląda aktualnie ścięte drzewo przy pomniku po 27 latach
Obrazek

W pobliżu jest jeszcze mnóstwo małych fragmentów samolotu
Obrazek
Ostatnio edytowano 23 sie 2017, o 22:11 przez Henryk Kwinto, łącznie edytowano 2 razy

 
Posty: 171
Dołączył(a): 15 maja 2017, o 21:18
Lokalizacja: Leżajsk
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez justom71 » 23 sie 2017, o 21:40

http://fakty.interia.pl/prasa/odkrywca/ ... nId,875013
Jutro jadę w tamte strony, ba nawet odwiedzę gościa który ma w posiadaniu zbiorniki po tlenie z Liberatora. Załoga Liberatora po utracie silnika prawdopodobnie pozbywała się z pokładu samolotu zbiorników z tlenem i zasobnikami przygotowanymi do zrzutu dla Powstańców Warszawskich.

 
Posty: 60
Dołączył(a): 16 sie 2017, o 20:15
Lokalizacja: Poznań.
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez Telec » 23 sie 2017, o 21:42

Może niekoniecznie przy piwku, ale trzymam za słowo. Sezon jeszce trwa.

Avatar użytkownika
 
Posty: 9071
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez szopen » 23 sie 2017, o 21:53

Sebastian nie ma tego zdjęcia zaraz po zdarzeniu...

Avatar użytkownika
 
Posty: 830
Dołączył(a): 26 lut 2016, o 11:53
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez Henryk Kwinto » 23 sie 2017, o 22:26

Kabina MiG-21Bis - tablica centralna wyglądała tak (ta tuba to radar w centrum tablicy):
Obrazek

Avatar użytkownika
 
Posty: 9071
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez szopen » 23 sie 2017, o 22:28

ona do końca nie miały huda czy się doczekały?? przecież po dziś dzień latają...

Avatar użytkownika
 
Posty: 830
Dołączył(a): 26 lut 2016, o 11:53
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez Henryk Kwinto » 23 sie 2017, o 22:47

HUD nie miały. Był to jedynie celownik optyczny i sprzęty analogowe. Po lewej stronie ekranu stacji jest sztuczny horyzont, a we wcześniejszych wersjach sztuczny był AGI a nie AGD (wizualnie odwrotne działanie - dużo ludzi się przez to ubiło. Pamiętaj, że to konstrukcja lat 50/60

 
Posty: 2183
Dołączył(a): 7 kwi 2016, o 16:28
Lokalizacja: Pod Krakowem
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez jerry » 23 sie 2017, o 22:55

A z innej beczki.
Czy wszystkie radzieckie samoloty miały niebieski/morski kokpit ?

Avatar użytkownika
 
Posty: 9071
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez szopen » 23 sie 2017, o 22:56

no tak, ale one chyba dzisiaj dalej gdzieś tam służą i co nie ma modernizacji?

Avatar użytkownika
 
Posty: 830
Dołączył(a): 26 lut 2016, o 11:53
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pomnik pilota Drzewiany w m. katastrofy 16.11.1990

Post przez Henryk Kwinto » 23 sie 2017, o 23:05

jerry napisał(a):A z innej beczki.
Czy wszystkie radzieckie samoloty miały niebieski/morski kokpit ?

Tak, była to specjalna farba, z tego co pamiętam to w Fulcrum'ach była jakaś szara. Fajnie wyglądało podświetlenie kabiny w nocy, można było przyciemniać w zależności od rodzaju nocy, żeby nie raziło. Ale dla bezpieczeństwa na loty nocne każdy zabierał latarkę zawieszoną na szyi.

Następna strona

Powrót do Spotkania, zloty oraz przejażdżki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość