Teraz jest 27 kwi 2024, o 17:11

Akumulator

Tu postaramy się pomóc w rozwiązaniu problemów mechanicznych z Twoją Hondą CX
 
Posty: 128
Dołączył(a): 30 wrz 2021, o 01:00
Lokalizacja: Pruszków / Sarzyna
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez wojtex » 20 wrz 2022, o 17:28

Ok. To chyba wezmę ten bez zalewania - AGM Ready. Jakby co to ładowarkę do AGM mam (Optimate 4).

 
Posty: 2383
Dołączył(a): 7 kwi 2016, o 16:28
Lokalizacja: Pod Krakowem
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez jerry » 20 wrz 2022, o 17:35

Co znaczy ładowarka do AGM?
To on wymaga jakiejś specjalnej?
Bo ja używam zwykłego ptostownima- tego samego co w dużym fiacie skodzie seicencie i ursusis c360...

Avatar użytkownika
 
Posty: 9477
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez szopen » 20 wrz 2022, o 20:40

jerry napisał(a):Co znaczy ładowarka do AGM?


napięcia ładowania, na pewno nie powinno się tego ładować tak samo jak kwasowych. Kwasowe ładuje się prądem 16v aby odzyskać gęstość jeśli aku stracił. agm ma napięcie a zresztą.. ja się nie znam, stosuje się do tego co robią mądrzejsi:
https://www.youtube.com/watch?v=0MWRTOjxrsQ

 
Posty: 2383
Dołączył(a): 7 kwi 2016, o 16:28
Lokalizacja: Pod Krakowem
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez jerry » 20 wrz 2022, o 22:03

Hmmmm ....
Ja się trzymam zasady że prąd ładowania powinien być maksymalnie 1/10 pojemności akumulatora. Już nie pamiętam gdzie zasłyszanej. Nie patrzę na napięcie. Mam prostownik z regulacją prądu. Czyli samochodowe - 3-4A, motocykl - 1A, traktor 3-4A (prostownik ma bezpiecznik 7A, ale przy powyżej 4A zaczyna brzęczeć).
Mam nadzieję, że nie robię tak krzywdy akumulatorom, choć w ciągniku w tym roku padły.... Ale nie pamiętam kiedy kupiłem ... Między 5 a 10 lat chyba....
Nie wiem czy nie ma to związku z tym, że ciągnik po raz pierwszy zimował w stodole - znaczy temperatura była jak na polu (albo jak na dworze).
Traktor był odpalany rzadziej niż CX ....
Na tą zimę muszę wytargać i do garażu schować.
Motocykle - mają ciepło.

Avatar użytkownika
 
Posty: 9477
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez szopen » 21 wrz 2022, o 06:46

jerry napisał(a):Nie patrzę na napięcie.


to jak chcesz zagęścić elektrolit? na napięciu 14.4 kwasiak się nie zagęści, to akurat mam osobiście spraktykowane. Aku może spokojnie leżakować ale musi być zachowana gęstość kwasu, w innym wypadku pomagasz zasiarczeniu płyt. W prawidłowej gęstośći siarka jest w elektrolicie.

Mam nowy akumulator amega kupiony w tym roku do golfa - kwasiak. Pech chciał że zostawiłem auto kilka dni z kluczem w stacyjce, gdzie pobór szedł na to i na tamto i rozładowało go do cna. To nie zdrowe, ale odbiłem ten akumulator z tymże co ciekawe, żeby odzyskać gęstość aku stał ze dwie doby na 16v. Już myślałem że gęstość mu nie wróci, ale byłem w kontakcie z serwisem aku i co się okazało bo osobiście posiadam ładowarkę stefpola z trybem 16v do zagęszczania, ale.... facet powiedział że na szkoleniach stefpola - o czym nie piszą w instrukcji obslugi prostownika - zagęszczenie działa tylko w pozycji max regulacji. Czyli pod koniec ładowania musimy potencjometr dać na max, i jeśli po skończonym cyklu aku nie ma gęstości to należy rozłączyć, i połączyć ponownie i ładować aż do skutku. Na 14.4 to gęstości bym nigdy nie zrobił.

I tak w ten sposób na tym "cudownym" prostowniku reklamowanym jako do prawidłowego utrzymywania gęstości elektrolitu, po dwóch dobach udało mi się odzyskać gęstość. Na co serwisant powiedział że jak na "konsumencką zabawkę" to nie jest źle, ale potrafią się trafić takie że tydzień się zagęszczają - oczywiście nie mówimy tu o sytuacji zagęszczenia przez odparowanie elektrolitu.

Golfem jeżdżę mało, możę w tym roku od kupna akumulatora przejechałem się z 5 razy, ale akumulator jest odpiety, stoi i trzyma gęstość, i nic się z nim nie dzieje, wartości napięć na spoczynku mogę podać bo też tam są dość spore, powyżej 13v. gdzie powszechnie się uważa żę jeśli aku nie spada poniżej 12.5 to jest lux.

 
Posty: 2383
Dołączył(a): 7 kwi 2016, o 16:28
Lokalizacja: Pod Krakowem
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez jerry » 21 wrz 2022, o 09:59

Inaczej.
Mam potencjometr do ustawiania prądu ładowania. W prostowniku jest tylko amperomierz.
No i jak widzę że prąd spada to podkręcam. Obstawiam, że napięcie też wtedy rośnie.
Zdarzyło mi się niestety ze 3 razy rozładować aku w seicencie. Stało 3 miesiące a ja nie zdjàĺem klemy... Bałem się że już po nim ale po doładowaniu żyje. Ale jak piszę - napięcia nie sprawdzam. Gęstości elektrolitu też- w obecnych akumulatorach jest to utrudnione....

Avatar użytkownika
 
Posty: 9477
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez szopen » 21 wrz 2022, o 16:41

jerry napisał(a):Gęstości elektrolitu też- w obecnych akumulatorach jest to utrudnione....


jeśli kupujesz akumulator kwasowy bezobslugowy to jesteś sobie poniekąd sam winien, zresztą producenci tego badziewia tylko na to liczą.

Co innego agm, w nim "kwasu nie ma".

 
Posty: 2383
Dołączył(a): 7 kwi 2016, o 16:28
Lokalizacja: Pod Krakowem
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez jerry » 21 wrz 2022, o 17:03

A są jeszcze samochodowe obsługowe?
Znaczy wiem, że mogę poprzecinać naklejki i zdjąć plastik z normami, ale raczej tego nie uskuteczniam. W sumie satysfakcjonuje mnie czas działania takiego akumulatora więc nie ruszam tematu. Ale może warto i z 5-6 lat zrobi się 7-8?

W traktorze oczywiście mam obsługowe 181Ah

Avatar użytkownika
 
Posty: 9477
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez szopen » 21 wrz 2022, o 21:39

jerry napisał(a):A są jeszcze samochodowe obsługowe?


jasne

 
Posty: 128
Dołączył(a): 30 wrz 2021, o 01:00
Lokalizacja: Pruszków / Sarzyna
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Akumulator

Post przez wojtex » 2 paź 2022, o 11:29

Akumulator kupiony. Jest całkowicie bezobsługowy, nawet nie trzeba zalewać kwasem. Po prostu "plug and play". Jest tak mocny ze można jeździć na samym rozruszniku! ;-)

Podsumowanie dla innych Forumowiczów (dobry akumulator):
Marka / Producent: Exide
Numer katalogowy / Model: AGM Ready 12-14
Napięcie: 12 V
Pojemność: 12 Ah
Prąd rozruchowy: 210 A
Polaryzacja: Prawy plus
Wymiary dł x szer x wys: 134 x 89 x 164 mm
Technologia: AGM (szczelnie zamknięty)

Poprzednia strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 61 gości