jest średnio odporny, karty techniczne specyfików określają starzenie kiedy uszczelniacz poddany jest olejowi, glikolowi czy temperaturze. Wartości średnie oscylują w wartościach, że tak powiem wystarczających, działa to tak, że mamy sobie reinza on ma napisane np 300stopni wytrzymałości.. ale jest to wytrzymałość krótkotrwała, w karcie technicznej masz napisane na jak długo można uszczelniacz takiej temperaturze poddać. Normalnie jest odporny do 250stopni ale jeśli pracuje w wyższych temperaturach to jego wytrzymałość znowuż spada, w kartach technicznych są wykresy. Do glikolu używam 5699
https://tds.us.henkel.com/NA/UT/HNAUTTD ... 699-EN.pdfZwróć uwagę na cure time np. niektórzy mówią że jak suchy to już jest.. nic bardziej mylnego, 100% wytrzymałość dopiero po 10 dniach w temperaturze pokojowej
Ciekawą również tabelą w specyfikacji jest odporność chemiczna podana w %ntach
Chemical/Solvent Resistance
Aged under conditions indicated and tested @ 22 °C.
% of initial strength
Environment °C 100 h 500 h 1000 h
Multi-grade 120 95 95 90
Multi-grade 150 80 80 75
ATF (Dextron II oil) 120 70 85 75
ATF (Dextron II oil) -
Japanese Grade 150 75 65 35
Water/glycol 50/50 100 85 90 65
Jak widać np. uszczelniacz po 1000godzinach pracując w oleju ATF dexron II na rynek Japoński traci ponad 100% wstępnego wiązania, w wodzie i klikolu jest to 65% wytrzymałości wstępnej po 1000 godzin. Jak na tym tle przedstawia się reinz to trzeba czytać dokładnie karty techniczne i dobierać uszczelniacz do naszego zadania.
Kolejna tabela jest też ciekawa:
TYPICAL PERFORMANCE OF CURED MATERIAL
Adhesive Properties
After 14days @ 23 °C / 60±5% RH and 0.5 mm gap
Lap Shear Strength, ISO 4587:
Aluminum N/mm² 0.1 to 0.7
(psi) (15 to 102)
Zinc dichromate N/mm² 0.7 to 1.5
(psi) (102 to 213)
Mild steel (grit blasted) N/mm² 1.3 to 2.1
(psi) (189 to 305)
Aluminum (abraded) N/mm² 1.3 to 2.0
(psi) (189 to 290)
Jest to tabela przyczepności do materiału, np aluminiu, alumnium szczotkowane, stal piaskowana. Jak widzisz uzyskuje średni ok 1NM na mm2... czy na mm2 trzeba użyć 1NM żeby oderwać, na 10mm2 = 10nm... to nie mają... rzekłbym w pip, ale są uszczelniacze które dają np 3nm na 1mm2... wtedy na 10mm2 masz 30nm, to jest w cholere... w praktyce tylko odcięcie żyletką.
Nie wiem czy pamiętasz, ale kiedys wankster mówił żeby używać silokonu permatex rtv do glikolu, zarówno ten permatex jak i loctite są na takim samym wypełniaczu robione czyli oxime silicone rubber - cokolwiek to jest ma większą odporność na glikol, ale również odporność na olej i inne.
Rozpisuje się po to, żebyście podchodzili do tematu właściwie... nie ma idealnego uszczelniacza, można jedynie wybrać pi razy drzwi najlepszy do danego zastosowania. Ja np uwielbiam czerwony silikon, ten co śmierdzi octem.. jest idealny do połączeń w aucie wydechu... po 3 latach rozkręca się wydech i rozłącza się go jakbyś dopiero co go wczoraj skręcił
Reinz jest dobry do wszystkiego, jego zaletą jest że jest czarny, ciągliwy, ale nie jest tak np przyczepny jak beżowy dirko. Jak w tamtym roku robiliśmy z salomonem testy przyklejając do gołej odtłuszczonej blachy uszczelnacz wody, to chcąc go oderwać pogięliśmy sprężyne wszystko się rozpadło, a uszczelniacz jak trzymał się blachy tak się trzymał. Zależy co potrzebujesz bo reinz z mojej praktyki wynika że nie trzyma tak mocno..