Nikt tego Panowie nie przeczyta, ale napisze tu główne założenia doboru pompy do zacisków hamulcowych. To co napisałem powyżej się potwierdza - nawet powiem więcej, np CBR1000F ma mniejszą pompę niż CX a hamuje bardzo dobrze, więc Ci którzy przeszli na pompy z większych albo nowszych motocykli mogli sobie zrobić niezłe kuku, dlatego że w nowszych motocyklach pozmniejszano średnice tłoczków, i żeby zwiększyć reakcyjność również zmniejszano pompy, więc o co w tym chodzi.
Zasada jest taka
- czym większa pompa hamulcowa tym większa siła nacisku na płyn hamulcowy ale hamowanie jest GORSZE!!!
- czym mniejsza pompa hamulcowa tym siła nacisku mniejsza ale hamowanie jest LEPSZE!!!
Cała rzecz polega na tym, że jeżeli dajemy większą pompę to tracimy dozowalnosć, możemy przesadzić z rozmiarem pompy wtedy mamy twardą klamkę, ale jest efekt taki że jak wciskamy lekko to nie dzieje się nic, a jak wciskamy mocniej to blokuje nam od razu koła bo straciliśmy "pośrednią siłę" która najbardziej efektywnie wykorzystuje klocki/powierzchnie cierną. Oczywiście to będzie jeszcze zależało od typu motocykla, wagi i rozkładu masy. Bo jeżeli przód i motocykl jest lekki, to większa pompa będzie nam blokować, a jeśli ciężki i hamujemy to wtedy "odzyskamy" dozowalność. Nie wiem jak wy to zrozumiecie ale tak właśnie jest.
Dlaczego więc nie zamieniać pompy zawsze na mniejsze skoro jest lepiej? a no dlatego że powiększa nam się skok klamki na pompie, a wręcz niektóre motocykle mają źle dobrany stosunek pompy do zacisków, i np z łatwością dobijamy klamką do manetki gazu nawet zanim osiągniemy maxymalne ciśnienie/efektywność pompy. Musimy znaleźć złoty środek w proporcji pompa zaciski a więc.....
Wyjściową dla przeliczenia efektywności hamowania jest stosunek pola powierzchni tłoczka w pompie do zsumowanego pola powierzchni wszystkich tłoczków w zaciskach.
Średnio na jeża przyjmuje się poniższe wartości stosunku powierzchni jako prawidłowe, oczywiście te wartości należy traktować z dozą tolerancji bo jeśli ktoś ma mocne łapy to będzie wolał twardszą klamkę i będzie miał inne odczucia. A inna osoba tej samej klamki nie wcisnie o 1cm. Więc powtarzam, wyjściowo jest tak:
Jeżeli masz motocykl z jednym zaciskiem to należy celować w proporcje 13.5:1 średnio na jeża. Z tymże 12:1 już może sprawić że klamka będzie dość twarda w odczuciu, a 15:1 będzie już jak guma od majtek.
Jeżeli masz motocykl z dwoma zaciskami to należy celować w proporcje 17:1, z tymże 15:1 będzie już twardo, a 19:1 będzie guma od majtek.
Teraz trochę obliczeń:
CX500 CUSTOM
pompa jest 5/8 cala - czyli 15.8mm - pole powierzchni to 195.96mm2
Zaciski jednotłoczkowe mają 37 mm x2 tłoczki - pole sumaryczne to - 2149,33mm2
Proporcja = 10.9.
Według teorii jest to klamka twarda ze słabą dozowalnością - chyba tego nie powiemy o Customie ale.... kto wie czy tak nie jest bo nasze wrażenie hamowania tym gównem nie są pozytywne... i ja nie wiem czy winę za miękką klamkę w tym zestawie nie ponosi po prostu zużyta przepuszczająca na sekcji pompa bo......
Przejdźmy na EURO500 (taka sama pompa jak w CUSTOM), ponieważ ja posiadam EURO na starych wypierdzianych przewodach gumowych, i klamka jest niemal tak sztywna jak w CBR na stalflexach. Policzmy
pompa jest 5/8 cala więc to samo - 195.96mm2
zaciski mają 2x30mm na stronie czyli sumaryczne pole powierzchni to: 2826mm2
Proporcja = 14.4
Więc mamy to co potwierdziła teoria... przy takiej proporcji klamka ma być twarda - dla mnie w odczuciu mogłaby być twardsza, ale nie musi być - sprawę ostatecznie pewnie załatwią stalowe przewody i polepszy się odczucie klamki.
Więc pytam się, bo kilku z was zmieniło zaciski na dwu tłoczkowe, dlaczego na moim euro na pompce identycznej jak w Customie klameczka jest picuś glancuś a u was nie?
Dobra... idziemy dalej... CBR1000F
pompa 1/2 cala czyli 12.7mm, pole = 126,6mm2
zaciski mają tłoczki o średnicy 26mmx4, pole = 2122,64mm2
Proporcja 16.7 haha
Czyli wszystko się zgadza bo według teorii przy dwóch zaciskach należy celować w proporcje 17:1.... i w CBR jest idealnie!!! Mało tego potwierdza się reguła, że zmniejszając tłoczki honda również zmniejszyła a nie powiększyła pompę. Wszystko zostało zmniejszone po to żeby w układzie było mniej płynu i żeby zyskać efektywność hydrauliczną. Klamka jest twardsza niż w moim EURO i mogłoby się wydawać że nie ma dozowalności, ale motocykl waży 265 kg, i rozkład masy jest na przednie koło... jeżdżąc ostro opona w CBR przednia nie przetrwa nawet 10 tys km... więc w klamkę można walić ile fabryka da i nie da się zblokować przedniego koła....
Teraz tak... niektórzy kupili pompy od hornetów... na 99% mają one tłoczki takie jak w nowszej CBR, oczywiście zakładacie stare zaciski dwutłoczkowe o dużych tłoczkach a więc:
pompa = 126.6mm2
Zaciski = 2826mm2
Proporcja = 22
Czyli klamka = guma od majtek... teraz grzecznie zmieniajcie pompy na CXowe z powrotem, macie odpowiedź.....
Tutaj również zamieszczam tabele proporcji w zależności od średnic pompy i zacisków:
Nie trzeba dodawać, że do prawidłowej oceny twardości klamki potrzebny jest sprawny odpowietrzony układ, jeżeli jesteśmy na 100% pewni że mamy wszystko ok, ale klamka jest dla nas za miękka to już wiecie czego szukać.... średnica tłoczka w pompie do góry. Niemożliwe jest żeby pompa 1/2 przy zaciskach 4x30mm była lepsza niż fabryczna pompa 5/8cala, co zresztą udowadnia moje EURO... Jeśli macie inaczej tzn że coś macie na nic...
Powodzenia....