Teraz jest 7 gru 2021, o 01:17

Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcowego

Dział poświęcony modyfikacjom, inwencjom twórczym, częściom akcesoryjnym.
Avatar użytkownika
 
Posty: 8908
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez szopen » 22 mar 2017, o 11:35

Nikt tego Panowie nie przeczyta, ale napisze tu główne założenia doboru pompy do zacisków hamulcowych. To co napisałem powyżej się potwierdza - nawet powiem więcej, np CBR1000F ma mniejszą pompę niż CX a hamuje bardzo dobrze, więc Ci którzy przeszli na pompy z większych albo nowszych motocykli mogli sobie zrobić niezłe kuku, dlatego że w nowszych motocyklach pozmniejszano średnice tłoczków, i żeby zwiększyć reakcyjność również zmniejszano pompy, więc o co w tym chodzi.

Zasada jest taka
- czym większa pompa hamulcowa tym większa siła nacisku na płyn hamulcowy ale hamowanie jest GORSZE!!!
- czym mniejsza pompa hamulcowa tym siła nacisku mniejsza ale hamowanie jest LEPSZE!!!

Cała rzecz polega na tym, że jeżeli dajemy większą pompę to tracimy dozowalnosć, możemy przesadzić z rozmiarem pompy wtedy mamy twardą klamkę, ale jest efekt taki że jak wciskamy lekko to nie dzieje się nic, a jak wciskamy mocniej to blokuje nam od razu koła bo straciliśmy "pośrednią siłę" która najbardziej efektywnie wykorzystuje klocki/powierzchnie cierną. Oczywiście to będzie jeszcze zależało od typu motocykla, wagi i rozkładu masy. Bo jeżeli przód i motocykl jest lekki, to większa pompa będzie nam blokować, a jeśli ciężki i hamujemy to wtedy "odzyskamy" dozowalność. Nie wiem jak wy to zrozumiecie ale tak właśnie jest.

Dlaczego więc nie zamieniać pompy zawsze na mniejsze skoro jest lepiej? a no dlatego że powiększa nam się skok klamki na pompie, a wręcz niektóre motocykle mają źle dobrany stosunek pompy do zacisków, i np z łatwością dobijamy klamką do manetki gazu nawet zanim osiągniemy maxymalne ciśnienie/efektywność pompy. Musimy znaleźć złoty środek w proporcji pompa zaciski a więc.....

Wyjściową dla przeliczenia efektywności hamowania jest stosunek pola powierzchni tłoczka w pompie do zsumowanego pola powierzchni wszystkich tłoczków w zaciskach.

Średnio na jeża przyjmuje się poniższe wartości stosunku powierzchni jako prawidłowe, oczywiście te wartości należy traktować z dozą tolerancji bo jeśli ktoś ma mocne łapy to będzie wolał twardszą klamkę i będzie miał inne odczucia. A inna osoba tej samej klamki nie wcisnie o 1cm. Więc powtarzam, wyjściowo jest tak:

Jeżeli masz motocykl z jednym zaciskiem to należy celować w proporcje 13.5:1 średnio na jeża. Z tymże 12:1 już może sprawić że klamka będzie dość twarda w odczuciu, a 15:1 będzie już jak guma od majtek.

Jeżeli masz motocykl z dwoma zaciskami to należy celować w proporcje 17:1, z tymże 15:1 będzie już twardo, a 19:1 będzie guma od majtek.

Teraz trochę obliczeń:

CX500 CUSTOM
pompa jest 5/8 cala - czyli 15.8mm - pole powierzchni to 195.96mm2
Zaciski jednotłoczkowe mają 37 mm x2 tłoczki - pole sumaryczne to - 2149,33mm2

Proporcja = 10.9.

Według teorii jest to klamka twarda ze słabą dozowalnością - chyba tego nie powiemy o Customie ale.... kto wie czy tak nie jest bo nasze wrażenie hamowania tym gównem nie są pozytywne... i ja nie wiem czy winę za miękką klamkę w tym zestawie nie ponosi po prostu zużyta przepuszczająca na sekcji pompa bo......

Przejdźmy na EURO500 (taka sama pompa jak w CUSTOM), ponieważ ja posiadam EURO na starych wypierdzianych przewodach gumowych, i klamka jest niemal tak sztywna jak w CBR na stalflexach. Policzmy

pompa jest 5/8 cala więc to samo - 195.96mm2
zaciski mają 2x30mm na stronie czyli sumaryczne pole powierzchni to: 2826mm2

Proporcja = 14.4

Więc mamy to co potwierdziła teoria... przy takiej proporcji klamka ma być twarda - dla mnie w odczuciu mogłaby być twardsza, ale nie musi być - sprawę ostatecznie pewnie załatwią stalowe przewody i polepszy się odczucie klamki.

Więc pytam się, bo kilku z was zmieniło zaciski na dwu tłoczkowe, dlaczego na moim euro na pompce identycznej jak w Customie klameczka jest picuś glancuś a u was nie?

Dobra... idziemy dalej... CBR1000F
pompa 1/2 cala czyli 12.7mm, pole = 126,6mm2
zaciski mają tłoczki o średnicy 26mmx4, pole = 2122,64mm2

Proporcja 16.7 haha

Czyli wszystko się zgadza bo według teorii przy dwóch zaciskach należy celować w proporcje 17:1.... i w CBR jest idealnie!!! Mało tego potwierdza się reguła, że zmniejszając tłoczki honda również zmniejszyła a nie powiększyła pompę. Wszystko zostało zmniejszone po to żeby w układzie było mniej płynu i żeby zyskać efektywność hydrauliczną. Klamka jest twardsza niż w moim EURO i mogłoby się wydawać że nie ma dozowalności, ale motocykl waży 265 kg, i rozkład masy jest na przednie koło... jeżdżąc ostro opona w CBR przednia nie przetrwa nawet 10 tys km... więc w klamkę można walić ile fabryka da i nie da się zblokować przedniego koła....

Teraz tak... niektórzy kupili pompy od hornetów... na 99% mają one tłoczki takie jak w nowszej CBR, oczywiście zakładacie stare zaciski dwutłoczkowe o dużych tłoczkach a więc:
pompa = 126.6mm2
Zaciski = 2826mm2

Proporcja = 22

Czyli klamka = guma od majtek... teraz grzecznie zmieniajcie pompy na CXowe z powrotem, macie odpowiedź..... :> :>

Tutaj również zamieszczam tabele proporcji w zależności od średnic pompy i zacisków:
Obrazek



Nie trzeba dodawać, że do prawidłowej oceny twardości klamki potrzebny jest sprawny odpowietrzony układ, jeżeli jesteśmy na 100% pewni że mamy wszystko ok, ale klamka jest dla nas za miękka to już wiecie czego szukać.... średnica tłoczka w pompie do góry. Niemożliwe jest żeby pompa 1/2 przy zaciskach 4x30mm była lepsza niż fabryczna pompa 5/8cala, co zresztą udowadnia moje EURO... Jeśli macie inaczej tzn że coś macie na nic...

Powodzenia....

 
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez eccehomo » 22 mar 2017, o 12:07

A jednak ktoś przeczytał <rotfl>

Avatar użytkownika
 
Posty: 382
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 08:13
Lokalizacja: Warszawa
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez optymistiq » 22 mar 2017, o 13:18

A ja tylko dodaje post :-pppppppppp żeby nie było... <lol2>
Nie no całe śledztwo Paweł zrobił pod kątem moich zacisków więc na bieżąco w miarę jestem. Ciekawe jaki będzie efekt końcowy u mnie w praktyce. Pierwsze testy Paweł zrobi wkrótce. Oby koło się nie zablokowało przypadkiem bo będzie płacz <figielek>

 
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez salomon » 22 mar 2017, o 13:27

Mój przód blokuje się w sposób niekontrolowany... Brak wyczucia!

Avatar użytkownika
 
Posty: 8908
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez szopen » 22 mar 2017, o 15:45

a no właśnie, na pompie oryginalnej klamka jest miękkawa ale i tak nie ma dozowalności, bo proporcja jest 10.9, po zamianie na zaciski dwutłoczkowe i zostawieniu oryginalnej pompy będziesz miał hamulce takie jak ja w Euro bo proporcja będzie 14.4:1

 
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez lolekcx500 » 9 kwi 2017, o 23:17

szopen napisał(a):Nikt tego Panowie nie przeczyta, ale napisze tu główne założenia doboru pompy do zacisków hamulcowych. To co napisałem powyżej się potwierdza - nawet powiem więcej, np CBR1000F ma mniejszą pompę niż CX a hamuje bardzo dobrze, więc Ci którzy przeszli na pompy z większych albo nowszych motocykli mogli sobie zrobić niezłe kuku, dlatego że w nowszych motocyklach pozmniejszano średnice tłoczków, i żeby zwiększyć reakcyjność również zmniejszano pompy, więc o co w tym chodzi.

Zasada jest taka
- czym większa pompa hamulcowa tym większa siła nacisku na płyn hamulcowy ale hamowanie jest GORSZE!!!
- czym mniejsza pompa hamulcowa tym siła nacisku mniejsza ale hamowanie jest LEPSZE!!!

Cała rzecz polega na tym, że jeżeli dajemy większą pompę to tracimy dozowalnosć, możemy przesadzić z rozmiarem pompy wtedy mamy twardą klamkę, ale jest efekt taki że jak wciskamy lekko to nie dzieje się nic, a jak wciskamy mocniej to blokuje nam od razu koła bo straciliśmy "pośrednią siłę" która najbardziej efektywnie wykorzystuje klocki/powierzchnie cierną. Oczywiście to będzie jeszcze zależało od typu motocykla, wagi i rozkładu masy. Bo jeżeli przód i motocykl jest lekki, to większa pompa będzie nam blokować, a jeśli ciężki i hamujemy to wtedy "odzyskamy" dozowalność. Nie wiem jak wy to zrozumiecie ale tak właśnie jest.

Dlaczego więc nie zamieniać pompy zawsze na mniejsze skoro jest lepiej? a no dlatego że powiększa nam się skok klamki na pompie, a wręcz niektóre motocykle mają źle dobrany stosunek pompy do zacisków, i np z łatwością dobijamy klamką do manetki gazu nawet zanim osiągniemy maxymalne ciśnienie/efektywność pompy. Musimy znaleźć złoty środek w proporcji pompa zaciski a więc.....

Wyjściową dla przeliczenia efektywności hamowania jest stosunek pola powierzchni tłoczka w pompie do zsumowanego pola powierzchni wszystkich tłoczków w zaciskach.

Średnio na jeża przyjmuje się poniższe wartości stosunku powierzchni jako prawidłowe, oczywiście te wartości należy traktować z dozą tolerancji bo jeśli ktoś ma mocne łapy to będzie wolał twardszą klamkę i będzie miał inne odczucia. A inna osoba tej samej klamki nie wcisnie o 1cm. Więc powtarzam, wyjściowo jest tak:

Jeżeli masz motocykl z jednym zaciskiem to należy celować w proporcje 13.5:1 średnio na jeża. Z tymże 12:1 już może sprawić że klamka będzie dość twarda w odczuciu, a 15:1 będzie już jak guma od majtek.

Jeżeli masz motocykl z dwoma zaciskami to należy celować w proporcje 17:1, z tymże 15:1 będzie już twardo, a 19:1 będzie guma od majtek.

Teraz trochę obliczeń:

CX500 CUSTOM
pompa jest 5/8 cala - czyli 15.8mm - pole powierzchni to 195.96mm2
Zaciski jednotłoczkowe mają 37 mm x2 tłoczki - pole sumaryczne to - 2149,33mm2

Proporcja = 10.9.

Według teorii jest to klamka twarda ze słabą dozowalnością - chyba tego nie powiemy o Customie ale.... kto wie czy tak nie jest bo nasze wrażenie hamowania tym gównem nie są pozytywne... i ja nie wiem czy winę za miękką klamkę w tym zestawie nie ponosi po prostu zużyta przepuszczająca na sekcji pompa bo......

Przejdźmy na EURO500 (taka sama pompa jak w CUSTOM), ponieważ ja posiadam EURO na starych wypierdzianych przewodach gumowych, i klamka jest niemal tak sztywna jak w CBR na stalflexach. Policzmy

pompa jest 5/8 cala więc to samo - 195.96mm2
zaciski mają 2x30mm na stronie czyli sumaryczne pole powierzchni to: 2826mm2

Proporcja = 14.4

Więc mamy to co potwierdziła teoria... przy takiej proporcji klamka ma być twarda - dla mnie w odczuciu mogłaby być twardsza, ale nie musi być - sprawę ostatecznie pewnie załatwią stalowe przewody i polepszy się odczucie klamki.

Więc pytam się, bo kilku z was zmieniło zaciski na dwu tłoczkowe, dlaczego na moim euro na pompce identycznej jak w Customie klameczka jest picuś glancuś a u was nie?

Dobra... idziemy dalej... CBR1000F
pompa 1/2 cala czyli 12.7mm, pole = 126,6mm2
zaciski mają tłoczki o średnicy 26mmx4, pole = 2122,64mm2

Proporcja 16.7 haha

Czyli wszystko się zgadza bo według teorii przy dwóch zaciskach należy celować w proporcje 17:1.... i w CBR jest idealnie!!! Mało tego potwierdza się reguła, że zmniejszając tłoczki honda również zmniejszyła a nie powiększyła pompę. Wszystko zostało zmniejszone po to żeby w układzie było mniej płynu i żeby zyskać efektywność hydrauliczną. Klamka jest twardsza niż w moim EURO i mogłoby się wydawać że nie ma dozowalności, ale motocykl waży 265 kg, i rozkład masy jest na przednie koło... jeżdżąc ostro opona w CBR przednia nie przetrwa nawet 10 tys km... więc w klamkę można walić ile fabryka da i nie da się zblokować przedniego koła....

Teraz tak... niektórzy kupili pompy od hornetów... na 99% mają one tłoczki takie jak w nowszej CBR, oczywiście zakładacie stare zaciski dwutłoczkowe o dużych tłoczkach a więc:
pompa = 126.6mm2
Zaciski = 2826mm2

Proporcja = 22

Czyli klamka = guma od majtek... teraz grzecznie zmieniajcie pompy na CXowe z powrotem, macie odpowiedź..... :> :>

Tutaj również zamieszczam tabele proporcji w zależności od średnic pompy i zacisków:
Obrazek



Nie trzeba dodawać, że do prawidłowej oceny twardości klamki potrzebny jest sprawny odpowietrzony układ, jeżeli jesteśmy na 100% pewni że mamy wszystko ok, ale klamka jest dla nas za miękka to już wiecie czego szukać.... średnica tłoczka w pompie do góry. Niemożliwe jest żeby pompa 1/2 przy zaciskach 4x30mm była lepsza niż fabryczna pompa 5/8cala, co zresztą udowadnia moje EURO... Jeśli macie inaczej tzn że coś macie na nic...

Powodzenia....




U mnie wychodzi 16.9 czyli powinno być dobrze?

Avatar użytkownika
 
Posty: 8908
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez szopen » 10 kwi 2017, o 06:52

Tak jak czytałeś w innym temacie, pompa 1/2 w CXie to porażka.... totalnie miękka klamka...

a tu macie pompe extreme, z tłoczkiem 19mm, to powinna latać jak szalona
https://pl.aliexpress.com/item/Honrent- ... .17.j17QvY

I wydaje mi się że ten zestaw będzie się nadawał do dwutłoczkowych zacisków
https://motor-x.pl/zestaw-naprawczy-zacisku-6,p.html

nie mierzyłęm długości tłoczka ale jak coś to można w sklepie z chinizna sprawdzić ten zestaw z suwmiarką... cena powala, tłoczek tourmaxa sam tłoczek kosztuje 80 zł...

 
Posty: 293
Dołączył(a): 7 kwi 2016, o 17:02
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez bromba111 » 4 lip 2017, o 21:26

Dobra, to chciałem wymienić w mojej pompie bebechy , ale zestaw naprawczy na allegro do mojej pompy kosztuje 90zł.( do samochodu komplet na tłoki nadwa koła kosztyje 30zł) Teraz pytanie czy warto to kupić czy lepiej gonić na tym co jest, bo jest sprawne.

Avatar użytkownika
 
Posty: 8908
Dołączył(a): 26 lis 2015, o 19:50
Lokalizacja: Hrubieszów
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez szopen » 4 lip 2017, o 21:29

ojj to już wszystko było opisywane 10 razy, zanim cokolwiek to sobie znajdź zaciski dwutłoczkowe i a to co masz po prostu wywal w śmietnik i nie dokładaj nawet do tego

 
Posty: 293
Dołączył(a): 7 kwi 2016, o 17:02
Galeria: Przesłane zdjęcia

Re: Pompy i zaciski hamulcowe, modyfikacje układu hamulcoweg

Post przez bromba111 » 4 lip 2017, o 21:58

Ja mam jedną tarczę. A poza tym nie chcę nic zmieniać tylko pytam czy te reperaturki są coś warte( jakościowo). Jeżdżę tym na co dzień trzeci sezon od lutego do grudnia . I nie narzekam na hample.

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Modyfikacje oraz części akcesoryjne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości